Verkkosivujen tilaajan checklist - tiedä mitä ostat

Kirjoittanut Esa Lappalainen, 7.4.2020

Verkkosivuista on tullut entistäkin tärkeämpi edustuksellinen julkisivu yrityksille sosiaalisen eristäytymisen myötä. Moni havahtuu vasta nyt siihen että firman sivut ovat jääneet sinne ysärille, tai puuttuvat kokonaan. Lisäksi koventunut kilpailu luo painetta panostaa näkyvyyteen netissä. Mistä sitten lähteä liikkeelle? Ymmärrettävästi nettisivut on vieras alue, mikäli oma toimiala ei varsinaisesti liity verkkoliikenteeseen, ja niin sen kuuluukin olla. Tärkeää on kuitenkin tietää mitä on ostamassa, ettei tule pettymyksiä myöhemmin.

Vältä digijargonia ja uskalla pyytää selvennystä epäselvyyksiin

Kehtaan väittää että valtaosa verkkosivujen parista työskentelevistä tekijöistä edelleen on kansanosaa, jolle tuntuu luonnolliselta puhua tietokonekieltä kollegoiden kanssa, ja monella se (varsin ymmärrettävästi) tulee mukaan asiakastapaamisiinkin. Sehän ei haittaa mitään, niin kauan kuin molemmat ymmärtävät mistä puhutaan. Jos asiakkaana kuitenkin on vaikka parturikampaaja tai putkimies - joka ei tiedä mitä on esimerkiksi DNS-tietueet tai SEO, on asiakkaan hyvin haastavaa pysyä perässä. Jos ajaudutaan tilanteeseen, missä ostaja ei kehtaa myöntää ettei ymmärrä ja palveluntarjoaja ei osaa selventää, kun luulee että kaikki on selvää, tulee aivan varmasti väärinkäsityksiä ja pettymyksiä jatkossa.

Ymmärrä mitä olet tilaamassa

Digitermejä käytetään paljon ja hyvin löyhästi. Verkkopalveluilla on yleisesti vähän huono maine osittain sen takia, että alalla pyörii jonkin verran hämärällä alueella liikkuvia toimijoita joiden toimenkuvaan kuuluu esimerkiksi hakukonenäkyvyyden myyminen niin sekavin tai suljetuin määritelmin, ettei ulospäin ole edes mahdollista tietää mitä se käytännössä tarkoittaa. Sen lisäksi todellista hyötyä ei mitata, puhumattakaan siitä, mikä on palvelun hinta-/hyötysuhde. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos palveluntarjoaja ei osaa a) selittää ymmärrettävästi mitä palvelu sisältää tai b) ohjata sellaisen henkilön puheille joka osaa ymmärrettävästi selittää mitä palvelu sisältää, niin palvelua ei kannata ostaa. Mahdolliset huijarit luottavat lähes aina siihen että hienoilla termeillä sokaistu kohde ei osaa kyseenalaistaa sanoja tai vaihtoehtoisesti saadaan puhuttua niin pyörryksiin ettei edes yritä ymmärtää.

Tarkistuslista - Verkkosivut

  1. Sivuston tarkoitus ja suunnittelu
    Onko tarkoitus myydä, mainostaa, esitellä, vai jotain ihan muuta? Websuunnittelijalla, joka sivuston suunnittelee, tulisi olla ymmärrystä sivuston tarkoituksesta, eikä vain sivustoista yleisesti. Olennaista onkin miettiä sisältyykö tarjoukseen suunnittelu ja toteutus vai pelkkä toteutus ja onko tekijätiimissä erikseen suunnittelija ja tuottaja, vai oletetaanko että saman henkilön osaaminen riittää keskittymään molempiin?
  2. Ilmoitustaulu vai toiminnallinen, koneistolla varustettu verkkosivu?
    Ilmoitustaulusivut on niitä vanhanmallisia minkä kanssa ei yleensä tarvitse huolehtia päivityksistä, siellä kun ei ole juuri mitään minkä voisi hakkeroida. Ikäänkuin tiiliseinä johon on maalattu firman yleisilme ja yhteystiedot. Koneistolla varustetulla taas viittaamme sisällönhallintajärjestelmiin, kuten WordPress, mikä on sisällönhallintajärjestelmä ihan suosituimmasta päästä. Sen koneisto mahdollistaa todella käytännöllisen ja helpon artikkelien kirjoittamisen sekä siihen on mahdollista luoda mieletön määrä lisätoiminnallisuuksia käyttöä helpottamaan.
  3. Verkkosivun notkeus, muokattavuus.
    Muokattavuuden suhteen olennaista on se, tekeekö sivun tekijä sen itse rakentaen vai esimerkiksi WordPressin valmisteemaan. Valmisteemoissa on aina rajoitteita - ne on suunniteltu tietyllä tavalla toimiviksi tiettyyn tarkoitukseen. Nämä ongelmat on todella yleisiä esimerkiksi verkkosivuissa, jotka on haluttu tehdä todella halvalla ja ne on siksi tilattu polkuhintaan veljenpojalta, joka kertoi osaavansa tehdä nettisivut tarkoittaen, että osaa ladata valmisteeman ja vaihtaa valmisteeman asetuksia. Näitä ongelmia voi olla esimerkiksi sivuelementit, joita ei pystykään muuttamaan haluamikseen tai mikä vaan muu teematasolla lukittu ominaisuus.
    Jotta välttäisit tilanteen, jossa haluat sivustolle vielä yhden tai kaksi muutosta ja tekijä kertookin ettei niitä muutoksia voi tehdä, varmista etukäteen mitä rajoitteita tekijän suosimat menetelmät sivustolle asettavat ja voiko niihin tilausvaiheessa vaikuttaa.
  4. Sivuston ominaisuudet.
    Ominaisuudet vaikuttavat ratkaisevasti sivuston hintaan – monimutkaisemmat automaatiot tai toiminnot vievät tekijältä huomattavasti aikaa, mutta voivat silti hyvin olla sen arvoisia. Esimerkiksi helppokäyttöinen kuvagalleria valokuvaajan verkkosivulle on todella hyödyllinen ominaisuus. Muita vastaavia voi olla esimerkiksi helppokäyttöiset toiminnot "työntekijäkorttien" lisäämiseen yrityksen esittelysivulle tai vaikkapa helppokäyttöinen muokattava ruokalista ravintolalle. Muista tilausvaiheessa kertoa tarkkaan mitä haluat, jotta se voidaan huomioida hintaa laskiessa eikä jälkikäteen ilmesty ikäviä yllätyksiä niin, että joko haluamaasi ei voidakaan toteuttaa, tai se olisi budjettiin liian kallis.
  5. Tekninen tuki ja käytön tuki.
    Ota puheeksi sopimusta tehtäessä se, mihin hintaan saat tekijältä jatkossa opastusta sivuston käyttöön ja minkälaisella sopimuksella mahdolliset muutostyöt ja päivitykset tapahtuvat.
  6. Onko kyseessä yritys vai yksittäinen freelancer?
    Suomesta löytyy todella kattava valikoima todella taitavia yksinyrittäjiä ja freelancereita alalla, mutta kun oma yritystoiminta on kyseessä, on syytä miettiä tämäkin näkökulma. Yksinyrittäjälle voi iskeä työuupumus tai pitkä sairasloma muista syistä - näyttämisen halu on kova, kuten kilpailukin. Kuka sivuston tekee loppuun jos yksinyrittäjä ei syystä tai toisesta pysty? Onko varasuunnitelmaa, taustajoukkoja?
    Jos sivut on teetetty tietotekniikkaa opiskelevalla siskonpojalla, teknisen tuen jatkuvuus on kaikkea muuta, kuin taattu. Monet sivut jää tästä syystä ikäänkuin heitteille - sieltä ne löytyvät netistä vielä jostain, mutta kukaan ei muista millä tunnuksilla tai mitä kautta. Facebook-ryhmissä on kyselyä näistä viikoittain ellei jopa päivittäin.

    Toinen hyvin olennainen seikka liittyen yksittäisiin tekijöihin on se, montako henkeä sivuja rakentaa. Esimerkiksi rakennusalalla suunnittelija ja rakentaja tekevät eri hommia lopputuloksen laadun varmistamiseksi. Yhden ja saman henkilön jakaessa huomionsa kahteen eri työhön kompromisseilta tai ongelmilta tuskin voi välttyä. Kokonaisen tiimin voimin taas työhön voidaan hyödyntää kaikkien tekijöiden tarkka aluekohtainen osaaminen, jolloin lopputuloksesta tulee kaunis, toimiva ja tarkoitustaan palveleva.
Verkkosivuja tehdessä tiimityön merkitys korostuu.
Tiimityössä yhdistyy monta eri osaamisaluetta ja näkökulmaa.

Harkitsetko verkkosivun hankintaa? Tule meidän juttusille.

Meillä on hyvä ja rento, lukuisista eri vahvuusalueista koostuva osaajaporukka pitämässä huolta siitä, että jokainen osa-alue toimii kuten pitää eikä mitään olennaista pääse unohtumaan tai jäämään vähälle huomiolle.

Laita ihmeessä viestiä, niin sovitaan palaveriaika ja jutellaan ihan porukalla ideoista ja toteutusmahdollisuuksista.

VERKKOTALLI 
2971736-3
@verkkotalli
YHTEYSTIEDOT
Puh. +358 44 0401930
asiakaspalvelu@verkkotalli.fi
Finlaysoninkuja 21 A, 33210 TAMPERE
envelopepushpinsmartphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram