Varo hakukonehuijareita

Kirjoittanut Esa Lappalainen, 22.4.2020

Hakukoneoptimointi tuntuu olevan nyt todella kuuma termi markkinoilla ja ihan hyvä niin. Kilpailu Googlen hakutulosten ensimmäisellä sivulla on todella raakaa ja kärkisijoille pääseminen vaatii vuosi vuodelta enemmän ja enemmän jatkuvaa työtä. Jos sen siis tekee rehellisesti ja oikein. Ikävänä varjopuolena ja rehellistä kilpailua häiritsemässä kuitenkin on myös huijareita.

Mustia hattuja, valkeita hattuja

Vanhat villin lännen termit mustista ja valkoisista hatuista pyssyjä heiluttelevilla lehmipojilla ovat vakiintuneet verkkomaailman termeihin. Niillä tarkoitetaan lyhyesti hyviksiä (vaalea hattu) ja pahiksia (musta hattu). Pahantahtoiset mustahattuhakkerit toimivat markkinoiden molemmin puolin ja pyrkivät opportunistisesti hyödyntämään kaaosta ja sitä, miten muut yrittävät noudattaa sääntöjä parhaansa mukaan. Vaaleahattuiset vastinparit sitten taas tunnistavat noiden kelmien toimet ja pyrkivät suojaamaan niiltä hyökkäyksiä torjuen ja kehitellen parempia suojausmekanismeja.

Se termeistä yleisesti, palataan asiaan. Markkinoilla on laajasti hyviä ja luotettavia hakukoneoptimointia sekä mainontaa tekeviä mainostoimistoja, mutta sekaan on soluttautunut hämärä joukko edellämainittuja pahiksia sotkemaan kilpailua ja hyväksikäyttämään helposti hämättäviä asiakkaita. Käytännössä se toimii niin, että asiakkaalle luvataan hyviä tuloksia, mutta ei kerrota tarkemmin miten (tai jos kerrotaan, niin vain osa tarinaa) ja tuloksiahan sieltä rahaa vastaan tulee. Kuitenkin heti kun maksaminen loppuu, laskee googlesijoitus kuin lehmän häntä. Nyt varmaan mietit, että eihän sen niin kuuluisi mennä, jos sivu on kerran optimoitu? Ei niin.

Vaalea länkkärihattu on hyviksen symboli
Vaalea länkkärihattu on vakiintuneessa ammattisanastossa hyviksen symboli.

Black Hat SEO - Kelmien keinot hakukonenäkyvyyteen.

Osa jopa Suomessa toimivista hakukoneoptimointia tarjoavista yrittäjistä toimii hyvin kyseenalaisin menetelmin. Näillä pimeän puolen "hakukoneoptimoijilla" voi olla lukuisia eri keinoja käytössä ja todennäköisesti paljon sellaisiakin, joista ei yleisesti vielä edes tiedetä, mutta myös sellaisia mitkä on helppo tunnistaa, jos sellainen osuu kohdalle. Yksi näistä on viimeksi tänään vastaan tullut erään yli miljoonan liikevaihdolla pyörivän yrityksen pyörittämä "linkkifarmi" eli blogiverkosto jossa todennäköisesti automaattisesti generoidut hakukoneoptimoidut "blogitekstit" linkittää asiakasyritysten sivuille. Jos törmäät blogeihin, joista tunnistat kaikkien sanojen ja lauseiden vaikuttavan lauseilta, mutta niissä ei tunnu olevan mitään järkeä, kyseessä saattaa olla juuri vastaavanlainen "linkkijärjestely".

Linkkijärjestely on Googlen käyttämä termi näistä yrityksistä manipuloida keinotekoisesti sivuston näkyvyyttä hakukoneessa erilaisin linkkimenetelmin. Jos löydät kuvatunlaisen linkkijärjestelyn netistä tai löydät sivustoja jotka ostavat ja myyvät linkkejä, ilmoita siitä Googlelle.

Mitä linkkijärjestely tarkoittaa asiakkaan kannalta?

Asiakas vetää aina lyhyen korren hämärähommissa. Huijariyritykset saattavat pysyä laillisuuden rajojen sisäpuolella, koska mikään lainsäädäntö ei pysty pysymään verkkorikollisuuden tahdissa. Kiinni jäämisestä huijarille seuraa todennäköisesti sanktioita lähinnä Googlen puolelta ja sanktiot vaikuttavat myös asiakkaiden nettisivuihin, vaikka asiakas olisi toiminut täysin bona fide - hyvässä uskossa, tietämättä hämäräjärjestelyistä verhon takana.

Eli lyhyesti: niin kauan kuin homma toimii ja huijaus ei tule päivänvaloon, saat nauttia sääntöjä kiertäen ja räikeästi rikkoen hankitusta hakukonenäkyvyydestä todennäköisesti melko tuhdilla euromäärällä kuukausimaksujen muodossa. Lienee sanomattakin selvää, että kun asiakkuus katkeaa, vaihdat palveluntarjoajaa tai yrität pärjätä ilman, tuo kelmien keinoin hankittu näkyvyys katoaa huijarin poistaessaan linkkijärjestelyt jotka ennen ohjasivat sivuillesi uskotellen Googlelle sivujesi olevan tosi suosittuja. Jos huijari jää kiinni, sivusi todennäköisesti saa ns. ansionsa mukaan siinä samalla, ja sen jälkeen pitääkin olla melkoinen taikuri, pappi ja lakimies, että saa näkyvyyden pelastettua - pahimmissa tapauksissa koko indeksointi saattaa lähteä sillä seurauksella, että jatkossa sivuasi on mahdotonta löytää Googlesta.

Hakukonehuijarit pyrkivät piilottamaan todelliset aikeensa.
Hakukonehuijarit pyrkivät piilottamaan todelliset aikeensa. Jos keksit, mitä keskusteluissa jää sanomatta, saatat välttyä todellisilta ikävyyksiltä.

Hakukonehuijarin tunnistaminen

Ainoa tapa voittaa huijareiden kanssa on olla pelaamatta peliä lainkaan. Tunnista huijarit ennen kuin allekirjoitat mitään sopimuksia ja auta lähipiiriä tunnistamaan ne myös.

Salamyhkäiset sopimukset

Mieti tarkkaan, yrittääkö palveluntarjoaja pimittää sinulta tietoa. Kerrotaanko kaikki käytettävät keinot avoimesti? Jos tuloksia luvataan, niin kysy vähintään kahdelta tai kolmelta kilpailijalta tarjouksia vastaavasta ja kerro tuloslupauksista - jos joku heistä sanoo että ei ole mahdollista tai ei kuulosta uskottavalta, on syytä käydä sopimukset läpi tarkkaan. Jos kuitenkin haluat kokeilla diiliä jossa luvataan jotain liian hyvää ollakseen totta, niin pidä ainakin huoli siitä, että sopimuspaperissa jonka allekirjoitat käsitellään vastuunjakoa mahdollisista sanktioista hakukoneiden puolelta. Jos palveluntarjoaja vaikuttaa vastahakoiselta keskustelemaan vilpillisyydestä ja sen seurauksista, vaihda palveluntarjoajaa.

Hiipivä hakukonetulos, piilotettu analytiikka

Tämä koskee sekä hakukoneoptimointia, että maksettua mainontaa. Joillain palveluntarjoajilla on tapana pyrkiä kätkemään tarkat tilastot ihan Googlen analytiikkaa myöten asiakkaan silmiltä. He ehkä tarjoavat jonkinlaista omaa työkalua raporttien tulostukseen tai kertovat jonkun muun syyn siihen, miksi sinulla ei tulisi olla pääsyä oman sivusi tilastotietoihin. Siinä missä työkalu voi olla hyväkin, on syytä kysyä miksi tekijä ei halua sinun näkevän mitä siellä oikein tehdään ja mitkä tulokset ovat. Kiinnitä huomiota erityisesti siihen, mitä Googlen oma ilmainen analytiikka sivustostasi kertoo ja mitä palveluntarjoajan antamista raporteista on jätetty pois verrattuna googlen analytiikkaan.

Google mainontaa myyvät harmaan alueen puolihuijarit toimivat yleensä ihan sääntöjen mukaan, mutta haluavat jättää kertomatta mikä osa maksusta menee oikeasti mainontaan ja mikä osa jää heidän omaksi palkkiokseen. Yleensä sille on jokin syy - rehelliset ammattilaiset eivät pelkää puhua omasta palkkiostaan ja projektin muista kustannuksista selkeästi eritellen.

Mitä palvelun tuottaja tarkoittaa hakukoneoptimoinnilla?

Mitä keskustelukumppani tarkoittaa hakukoneoptimoinnilla? Osaako hän keskusteltaessa uskottavasti selittää minkälaiset muutokset juuri sinun sivustollasi vaikuttaisivat positiivisesti hakukonenäkyvyyteen? Puhutaanko tuntityöstä vai tarjotaanko "kerralla kuntoon"-pakettia?

Hakukonenäkyvyydestä huolehtiminen on jatkuvaa työtä, vähän kuin vaikka toimistosiivous tai varastotyöt. Jos joku lupaa hoitaa sen kerralla pysyvästi kuntoon, voin melkein taata että puhuja ei joko tiedä mistä puhuu tai pelaa todella likaista peliä, mikä Johnny Cashia lainatakseni tulee aina päivänvaloon ennemmin tai myöhemmin.

Verkkotallin hakukoneoptimointi sekä Google-mainonta

Me tuotamme molempia palveluita läpinäkyvyyttä painottaen. Google-mainonta hankittuna meidän kauttamme etenee niin, että asiakkaan kanssa yhdessä keskustellaan mitä halutaan, meidän asiantuntija hyödyntää kaiken osaamisensa laatiessaan parasta mahdollista mainoskampanjaa ja laskutuksessa on selkeästi erikseen työn osuus ja mainosbudjetti. Mainosbudjetin nostaminen ei automaattisesti lisää työn kuluja, eikä meillä ole mitään piilotettuja provisiomalleja. Kaikkii tapahtuu asiakkaan oman Google Ads-tilin kautta niin, että asiakas näkee livenä kaiken ja voi katkaista meidän oikeudet tehdä muutoksia ja tarkastella tilin analytiikkaa ja tapahtumia koska vain. Hakukoneoptimoinnissa erittelemme aina konkreettiset työt ja hinta määräytyy niiden mukaan. Emme myy sikaa säkissä, sillä asiakas on meille tärkeä. Samoin ovat hyvät yöunet, joita ei saavuteta hyväksikäytöllä ja kieroilulla. Paras päänalunen nukkumaanmennessä kuitenkin on puhdas omatunto.

Haluatko kuulla lisää hakukoneoptimoinnista tai mainonnasta?

Ota rohkeasti yhteyttä. Keskustelu ei maksa mitään ja tarjouksistakin pyritään tekemään juuri asiakkaan tarpeisiin sopivia. Tavoitteena molemminpuolinen menestyminen ja pitkä yhteistyö.

VERKKOTALLI 
2971736-3
@verkkotalli
YHTEYSTIEDOT
Puh. +358 44 0401930
asiakaspalvelu@verkkotalli.fi
Finlaysoninkuja 21 A, 33210 TAMPERE
envelopepushpinsmartphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram