Mikä ihmeen hakukoneoptimointi?

Kirjoittanut Auri Saarelainen, 8.4.2020

Hakukoneoptimointi on nykyään yksi muotisanoista verkkopalvelualalla ja palvelun tarjoajia löytyy käytännössä jokaisen kadun kulmalta. Ehkä tämä jo viestii siitä, kuinka tärkeä asia on kyseessä. Optimoinnin tärkeyttä korostaa myös vallitseva tilanne, yhteiskunnan tilasta johtuva pakottava siirtyminen asioimaan ja toimimaan verkossa. Erään markkinointiyrityksen asiakkaiden verkkovierailut olivat kasvaneet koronakriisin seurauksena 223%. Todennäköisesti valtaosa näistä vierailuista ovat tulleet nimenomaan hakukoneiden kautta. 

Tänä keväänä valloilla olevan tilanteen takia yrittäjiä on siirtynyt verkkoon, perustanut verkkokauppoja lähes ennätystahtiin sekä kehitellyt yritysmuotoja nimenomaan etäpalvelut huomioiden. Verkkoliikenne on kasvanut samalla, kun verkkopalveluiden tarjoajien määrä on kasvanut. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että kilpailu näkyvyydestä on kovempaa, niin sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissakin ja todennäköisesti tulevaisuudessa kehitys jää osittain ainakin pysyväksi.

Oli yritykselläsi miten hienot nettisivut tahansa, ei niistä ole käytännössä mitään hyötyä, varsinkaan tällä hetkellä, ellei niitä löydy hakukoneista. Erityisesti asiakashankinnan kannalta on tärkeää pitää mielessä se, että myyntiä on hankala tehdä ilman näkyvyyttä. Eihän kivijalkakauppakaan saa aikaan tulosta, mikäli asiakkaat eivät löydä liikkeeseen sisälle.

Aiemmin kerroimme teille digimarkkinoinnin tuomista mahdollisuuksista, mutta se ei suinkaan ole ainoa toimi, jolla näkyvyyttä voi parantaa ja jo pienilläkin jatkuvilla toimilla voi nostaa yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa, ilman sen suurempia remontteja.

Miksi hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi, eli SEO (search engine optimization) liittyy vahvasti verkkosivujen näkyvyyteen sekä sisällöntuotantoon ja sitä kautta asiakasmääriin (kävijämääriin) oli kyseessä sitten yksittäinen blogiteksti tai kokonainen verkkosivusto. 

Nettisivujen näkyvyys on siitä hauska asia ottaa huoleksi, koska se ei ole koskaan niin sanotusti valmis. Maailma muuttuu ja samalla muuttuvat ihmisten ostokäyttäytymiset ja jopa Googlessa käytettävät hakusanat. Hakusanojen käyttö taas liittyy vahvasti uusiin trendeihin ja sitä kautta asiakkaiden toimintaympäristöihin ja muuttuviin mielenkiinnon kohteisiin.  Hakukoneoptimointi ei siis missään nimessä ole vain kertaspurtti, vaan se on jatkuvaa toiminnan ja näkyvyyden kehittämistä tekstisisällön avulla. Sinänsä asia olisi yksinkertainen, jos optimointia tehtäisi vain hakukoneille, mutta loppujenlopuksi se tehdään kuitenkin lukijaa (asiakasta) varten ja näin ollen tärkeintä hakukoneoptimointia tehdessä on asiakasymmärrys.

Asiakasymmärryksestä apua optimointiin

Optimoinnin aloittaminen on monesti hankala aloittaa yksinkertaisesti siksi, koska ei tiedä, mistä se pitäisi tehdä. Tekstisisältöä saattaa olla valmiiksi jo paljon ja aloittaminen voi tuntua jopa toivottomalta. Silloin kannattaa yksinkertaisesti palata juurille ja miettiä kohderyhmä mahdollisimman tarkasti.

Koska nettisivujen hakukoneoptimointi tehdään asiakkaille, tärkeintä prosessissa on se paljon puhuttu asiakasymmärrys ja kohderyhmän tunteminen. Toisinaan tämä tarkoittaa jopa arvaamista siitä, millä hakusanoilla kuluttajat etsivät ratkaisuja ongelmiinsa. Yksinään oikeiden hakusanojen löytäminen ei kuitenkaan riitä nostamaan sivustoa tai blogia hakukoneissa paalupaikoille, koska esimerkiksi Googlen algoritmit (eli vähän niin kuin sivuja lukemaan ja arvostelemaan koulutetut robotit) huomaavat, mikäli sisältö ei vastaa hakusanoja. Näkyvyys heikkenee nopeasti, mikäli hakukone huomaa, että sisältö houkuttelee sivustolle vääränlaisia vieraita. Osuvuuden ja vastaavuuden täytyy olla kohdillaan. Apua tähän saa esimerkiksi Google Ads-kampanjoista.

Hakusanoja (avainsanoja) ei voi kuitenkaan heitellä sisältöön ihan miten sattuu, vaan niiden tulee istua tekstiin ja kontekstiin. Hyviä paikkoja avainsanoille ovat esimerkiksi hyperlinkit ja kuvien alt-komennot sekä pää- ja väliotsikot. Luonnollisesti avainsanoja kannattaa sijoittaa myös leipätekstiin, mutta avainsanojen maksimimääräksi sisällössä suositellaan 1-2% lähteestä riippuen.

Hakukonenäkyvyys ei riipu kuitenkaan yksinään avainsanoista. Jos näin olisi, homma olisi suhteellisen helppoa. Näkyvyyteen liittyy myös esimerkiksi sisällön helppolukuisuus ja ymmärrettävyys sekä toiminnallisuus ja jaettavuus. Sisällön kirjoittajan tulee siis osata asettua lukijan saappaisiin ja miettiä sitä, millaisilla kuvauksilla tai lauserakenteilla ja termeillä asia menee mahdollisimman hyvin perille. Luonnollisesti, on täysin eri asia viestiä esimerkiksi ammattilaiselle kuin harrastelijalle, asiasta riippumatta.

Sivujen sisällön optimointi hakukoneystävälliseksi on siis prosessi, johon jokaisen verkkosivuja tarvitsevan tai blogeja kirjoittavan kannattaisi perehtyä. Kyseessä on yksi tärkeimmistä elementeistä nykypäivänä näkyvyyden kannalta. Vai menetkö useinkin esimerkiksi matkustaessa vieraaseen paikkaan täysin ilman opasteita? 

Jos tahdot lueskella hakukoneoptimoinnin perusteita, suosittelemme esimerkiksi Jorma Kanasen teosta “Blogi yrityksen strategisessa viestinnässä”. Mikäli sinusta tuntuu kuitenkin, että haluaisit mieluummin keskittyä yrittämiseen ja kaupantekoon ja kaipaat apua hakukonenäkyvyydessä ja tahdot mahdollisesti ulkoistaa asian, ota yhteyttä ja kartoitetaan yhdessä tilanteesi!

VERKKOTALLI 
2971736-3
@verkkotalli
YHTEYSTIEDOT
Puh. +358 44 0401930
asiakaspalvelu@verkkotalli.fi
Finlaysoninkuja 21 A, 33210 TAMPERE
envelopepushpinsmartphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram